Emailový marketing: Aký nástroj použiť na odosielanie emailových spravodajov pre dotcom projekty?
Posielanie emailového spravodaja (newsletteru) je jeden z hlavných spôsobov ako doručiť správu širokému publiku po celom svete. V tomto článku si v krátkosti preberieme aký nástroj na to použiť.
Z emailu, elektronickej pošty, sa za 22 rokov od jeho vytvorenia stal v dotcom internete štandardný spôsob obchodnej komunikácie. Činnosť bola dokonca povýšená na „emailový marketing“ s vlastnými, špecifickými trikmi.
Ak sa tieto triky nemáte čas učiť, najatie externej agentúry je pravdepodobne najlepší spôsob, ako začať pravidelný spravodaj odosielať.. Avšak, novinky emailom nie sú jadrová fyzika – ak milujete online marketing ako ja, a máte chuť učiť sa nové veci, začnite si správovať newsletter sami.
Najzákladnejšia vec, ktorú potrebujete spraviť, je nájsť dobrý nástroj, s ktorým môžete pracovať. Ja vidím 2 základné riešenia:
1. Nainštalovať nástroj na emailový marketing s otvoreným kódom typu PhpList. Bude to bežať na vašom servery bez nutnosti platiť rôzne licenčné poplatky. Jediné náklady, ktoré budete mať sú náklady na server.
Toto riešenie má pár nevýhod:
- svoj vzácny čas (alebo čas vašich kolegov) budete míňať na údržbu ďalšej služby
- mailový server musí byť dobre nastavený (PTR a SPF záznam, DKIM, DMARC…) a stále je tu veľká šanca, že vaše emaily skončia v priečinku so spamom jednoducho preto, že ste malý (neznámy veľkým poskytovateľom poštových schránok typu Gmail)
- menej marketingových vychytávok než platená služba
2. Použiť nejaký platený (premium) nástroj.
Na mojom radare mám niekoľko platených služieb, ktoré sa venujú emailovému marketingu: Mailigen, MailChimp a Aweber (všetky sú v anglickom jazyku), ale ktorý z nich odskúsať ako prvý? Opýtame sa Googlu 🙂 Našiel som túto otázku na Quore: „What do you prefer: MailChimp or Mailigen or Aweber?“
Prvý je hodnotený Aweber. Ich základný balíček (do 500 emailov mesačne) je za 19 USD/mesačne. Mailigen a MailChimp si za balíček rovnakej hodnoty pýtajú 10 USD/mesačne. Druhý je hodnotený Mailigen, a mne sa páči Līgina odpoveď:
Mailigen because of its great new features – active RSS, dynamic content, text messaging marketing. Integration of different channels and methods in one marketing service is amazing. It’s far more than just email marketing.
Čo je to Mailigen?
Toto je z ich domovskej stránky:
Mailigen je jeden z najsilnejších nástrojov dostupných online, ktorý umožňuje s ľahkosťou tvoriť krásne emailové kampane s vysokým zásahom priamo z vášho prehliadača.
No vida, ako pekne o sebe napísali… a vskutku, čo som našiel je emailové SaaS s množstvom rôznych vychytávok:
- Plugin do WordPressu (WooCommerce) a do Magenta (Mám pár WP stránok).
- Formulár na zber adries, ktorý sa rýchlo integruje do zdrojového kódu.
- Integrácia so sociálnymi sieťami (možnosť zbierať emaily dokonca cez stránku v sieti Facebook).
- Náhľad emailu pred odoslaním v hlavných klientoch pre mobily, počítače a webmaily.
- RSS na email.
- Okamžité hlásenia s sledovanie preklikov.
- Prispôsobivý dran’n’drop WYSIWYG editor pre newsletter.
- Jednoduchá správa kontaktov (importovanie cez CVS, Excell).
Mailigen o sebe tvrdí, že sa neustále vylepšuje, takže printscreeny nemusia byť v čase, keď budete čítať tento článok aktuálne (ale myslím si, že postupy zhruba ostanú v platnosti). Nedávno pridali vychytávku nazývanú Subject Line Advisor (SLA, Poradca pri tvorbe predmetu).
SLA analyzuje predmet spravodaja a „predpovedá mieru otvorení a CTR emailovej kampane pred tým, než bola odoslaná.“ Zakaždým, keď vylepšenie beží, porovnáva sa viac ako 2 500 000 predmetov vrámci 125 000 000 000 odoslaných emailov. Inými slovami, s SLA čiastočne odpadá nutnosť A/B testovanie predmetu.
Tak, čas začať. Prvý základný krok je nastaviť zber adries.
Poznámka č. 1: Zásada číslo 1. vrámci emailového marketingu je, že newsletter posielame iba tým, ktorí ho chcú dostávať (nevyklikli checkbox pri registrácii, sami sa prihlásili k odberu).
Poznámka č. 2: Emaily môžete zbierať aj vlastným formulárom, a potom adresy do Mailigenu naimportovať.
Ako nainštalovať widget Mailigenu pre WordPress
Mailigen má oficiálny plugin do blogovacej platformy WordPress nazývaný Mailigen Widget (a samozrejme, inštalácia je jednoduchá).
Pred tým, než si povieme ako na to, ešte jedna malá úvaha. Emailový spravodaj nie je len pre dotcomový internet. Podľa mňa by mal byť formulár na zber adries súčasťou každej firemnej stránky, nápríklad aj tejto Účtovníctvo Hlohovec.
Spravili si peknú stránku, majú originálne logo, napísali si texty, pridali stránku zo siete Facebook a formulár na zber emailov nikde. Pripomínam, že email je štandardný spôsob obchodnej komunikácie.
Inštalujeme Mailigen Widget (MW):
1. Stiahnite si modul a odzipujte ho do zložky wp-content > plugins.
2. Aktivujte cez Plugins v admine WordPressu.
3. Spojte modul s vašim účtom na Mailigene (Settings >Mailigen Widget). Budete potrebovať vaše mailigenovské prihlasovacie meno; v tomto prípade nemôžete použiť na prihlásenie email zviazaný s vašim účtom.
4. Prihlasovacie meno nájdete pod Account Settings > Username & Password.
5. Po úspešnom prepojení Mailigen Widget (MW) automaticky vytvori nový API kľúč + budú dostupné dodatočné nastavenia. Zvoľ si zoznam kontaktov, zobrazované vstupné polia (E-mail, First name, Second name) a kliknite na Save Settings.
6. Skoro hotovo. Posledná nevyhnutná vec je presunuť MW do bočnej lišty (Appearance > Widgets).
Poznámka: V týchto nastaveniach môžete pridať adresu presmerovania kam bude používateľ prenesený po prihlásení k odberu. Toto je užitočné hlavne ak máte nastavené sledovanie cieľov (goals tracking) v Google Analytics.
7. Gratulujem, úspešne ste nastavil tvoj prvý „mailing list“. Po znovu-načítaní stránky (F5) by sa mal v bočnom panely zobrazovať formulár Mailigenu. Po tomto kroku môžete začať konečne zbierať emailové adresy návštevníkov.
8. Podľa môjho názoru, najlepšia pozícia pre umiestnenie takého formulár je ná konci článku. Ak sa návštevníkovi páčilo čo ste napísal, rád sa prihlási k odberu noviniek emailom.
Vo WordPresse môže byť akýkoľvek widget kamkoľvek jednoducho umiestnený pomocou „shortcode“ (krátkokódu).
Pre zapnutie vychytávky je treba nainštalovať plugin nazývaný Widget Shortcode, ktorý pridáva tag [shorcode] umožňujúci zobraziť „widgety“ kdekoľvek treba. Kód pre každý „widget“ je na ceste Appearance > Widgets.
9. Choďte do editora témy (Appearance > Editor) a s týmto kódom
<?php echo do_shortcode('[widget id="mailigen_widget-3" title="New Catchy Title"]'); ?>
upravte PHP súbor zodpovedný za vykresľovanie článkov (single.php). V mojom dizajne bolo najlepšie umiestniť kód nad <nav class=“naw single“>.
Po malej úprave CSSka (ktorá záleží na vašej téme) je možné vidieť takýto výsledok:
Ako zapnúť formulár Mailigenu na zber emailových adries pre akýkoľvek druh stránky (Drupal, Joomla…)?
Je to jednoduché, Mailigen je skutočne ohromný nástroj na emailový marketing. Pre prípad „newordpressovských“ stránok je pripravený ľahko vykonateľný postup:
1. Predpokladám, že ste už v rozhraní Mailigenu vytvorili Zoznam adries do ktorého sa budú ukladať emaily. (Contacts > My Lists > Create New List).
2. V Mailigenovom účte choďte do Contacts > Web Signup Forms. V Mailing List si zvoľte newsletter, s ktorým si želáte pracovať. Pod Resource vyberte Create HTML Embed Form. Toto je stránka, kde si vygenerujete HTML kód na zber adries.
Spravte nevyhnutné úpravy (dávam prednosť, keď sú označenia polí na ľavo) a nakopírujte vytvorený kód.
3. Vložte skopírovaný kód do zdrojových súborov vašej stránky. V mojom prípade som kód vložil medzi text a diskusiu do šablóny článkov.
Keďže je to čisté HTML, je to skutočne jednoduché upraviť. Toto je môj výsledok:
Je čas odoslať váš prvý emailový spravodaj
1. Teraz, keď máte pozbierané emailové adresy, je čas na odoslanie prvého spravodaja. Choďte do Campaigns a kliknite na tlačítko Create Regular Campaign.
2. Zvoľte základné nastavenia kampane:
- Campaign Title: Interný názov kampane vrámci systému Mailigenu.
- Message Subject: Vypľne predmet spravodaja. Predmet môžete vyladiť s vyhytávkou „Subject Line Advisor“ (viď. krok 7).
- Message From: Meno odosielateľa.
- Reply Address: Adresa na ktorú môže zákazník odpovedať.
- Zaškrtnite „Track opens“: Ak je to zaškrtnuté, emailoví klienti na vyžiadanie posielajú späť upozornenie „email bol otvorený“. Otvorenia môžu byť alternatívne sledované cez načítanie vložených obrázkov (HTML email).
- Zaškrtnite „Track HTML clicks“: V HTML emaily používateľ nevidí zloženie odkazu a tak odkaz na akciové produkty môže byť zmenený na sledovací odkaz Mailigenu bez povšimnutia používateľa.
- Zaškrtnite „Track plain text clicks“: V textových emailoch je odkaz viditeľný používateľovi, a tak upravené, sledovacie odkazy môžu vyzerať nedôveryhodne.
- Google Analytics tracking: Do všetkých odkazov môžete pridať príponu na sledovanie kampane z GA.
- Nemám poňatia čo znamená „Personalize the ‚To:‘ field“🙂
- Druh kampane: HTML & Plain Text (toto je predmet pokusu čo má na vaše publikum lepší dopad; Mailigen má na toto vychytávku nazývanú A/B Test Campaign).
- Dodatočne je tu možnosť zdieľať kampaň s nasledovateľmi na sociálnych sieťach (Facebook a Twitter).
3. Zvoľte zoznam kontaktov a kliknite na tlačítko next.
4. Pred vami je ďalšia silná časť Mailigenu, ktorý svojim používateľom umožňuje ušetriť kopu času pri návrhu vzhľadu spravodaja. Je tu možnosť vybrať si z bohatej knižnice predpripravených vzhľadov.
5. Zvoľte najvhodnejšiu vzhľad (template) a prispôsobte si ho v dran’n’drop WYSIWYG editore. Mailigen vytvoril niekoľko videonávodov, ktoré budú v tomto kroku pre každého istotne užitočné. Videá sú nazvané:
- Drag and drop email editor: Overall Video
- Drag and drop email editor: Frames and Blocks
- Drag and drop email editor: Image Manager
- Drag and drop email editor: Social Links and Profiles
Keď skončíte s úpravou, kliknite na tlačítko next na spodku stránky.
6. V záverečnom kroku pred zahájením doručovania uvidíte zhrnutie kampane. Toto je chvíľa, keď môžete nastaviť presný čas doručenia, alebo vylepšiť predmet newsletteru. Kliknite na odkaz Test with Subject Line Advisor.
7. Budete presmerovaný na stránku SLA. Mnou analyzovaný predmet bol „Hey, it’s a test!“. Nástroj tvrdil, že predmety zo slovom „Howdy“ majú o 7% väčšiu mieru otvorení, že tie zo slovom „Hey“.
Keď hotovo, kliknite na odkaz „return to my campaign“ pre návrat na zhrnutie kampane, upravte predmet a kliknite na tlačítko Send na spodku stránky.
8. To je všetko, práve si úspešne odoslal svoj prvý emailový spravodaj, gratulujem!
Poznámka: Štatistiky kampane (miera otvorení, CTR…) sú k nazretiu po kliknutí na ikonu koláčového grafu.
Emailový spravodaj záverom
Email je dôležitá súčasť celosvetového podnikania na internete. Ak ešte nezbierate emailové adresy svojich návštevníkov, alebo neodosielate pravidelný emailový spravodaj, tak je najvyšší čas s tým začať.
Poznámka: Článok bol preložený z blogu Jasom.net.