Ako Google reaguje na novú Cookie lištu?
Európska únia nespí. Ak môže (čo teda môže) vždy vymyslí nejaké „vylepšenia“. Následne urobí tlak, aby sa tieto vylepšenia aplikovali do zákonov členských štátov. A tak aj v tomto prípade, my ako členský štát, prijali sme zákon. V tomto novom vylepšení od 1. februára 2022 musíme mať na stránkach cookie lištu. Nie, to nie je žiadna novinka. Novinka tkvie v tom, že tentokrát už nestačí, že návštevníkom webu iba znepríjemňujeme návštevu stránky. Už túto nešťastnú aktivitu musíme robiť predpísaným spôsobom.
Hurá EÚ! Som rád, že som členom.
Aby som sa trochu predstavil. Som obyčajný freelance programátor. Venujem sa web aplikáciám už cca 10 rokov. Za ten čas som si prešiel rôznymi web-technológiami. Keďže musím, rešpektujem zákony. A to platí aj pre tie, s ktorými nesúhlasím. Spolu s pár známymi prevádzkujeme free stránku s receptami. A teraz naspäť k téme. =)
Započala Európska únia Cookie apokalypsu? Alebo ide naozaj o ochranu súkromia?
Každý priemerný web-tvorca chápe užitočnosť cookies. Okrem toho už dávno máme prikázané návštevníkom webu vysvetľovať, čo sú cookies. A tak myslím, že aj priemerný návštevník webu pojmu cookies rozumie. Jednoduché malé súbory sa uložia do pamäti prehliadača a odosielajú sa vždy, keď sa návštevník na web vráti. Ako príklad uvediem, ako my používame koláčik menom theme. Tu zisťujeme, či návštevník preferuje tému svetlú alebo tmavú. Sami máme skoro 40 % návštevníkov, ktorí na našom gastro-webe uprednostňujú tmavé zobrazenie stránky. Je to stále populárnejšie a toto číslo denno-denne rastie. No a čo si myslíte? Je takýto údaj z cookie pre niekoho nejako škodlivý?
Cookies tretích strán
Samozrejme, existuje množstvo ďalších cookies. Čo to znamená zhrniem asi takto: Tretie strany sú spravidla meracie nástroje. Marketingovo zamerané nástroje, ktoré so stránkou súvisia nepriamo. Cookies týchto nástrojov sa ukladajú najmä za účelom definovania návštevníka. Často je to práve Google Analytics, Google AdSense a pod. Čo sa naozaj v týchto cookies skrýva? Väčšinou iba jednoduchý identifikátor návštevníka. To znamená, že keď návštevník príde na stránku prvýkrát, vytvorí sa akýsi unikátny reťazec a zapíše do cookie. Pri každej ďalšej návšteve webu návštevník odosiela tento identifikátor tretej strane. Osobne na tom nevidím nič zlé.
Čo ak návštevník odmietne všetky cookies?
Teda, okrem povinných cookies. Tie sa ani po novom nedajú odmietnuť, stránka ich potrebuje pre svoj chod. Chráni tým sám seba? Do istej miery áno. V našom prípade by Google nevedel definovať, aké reklamy sú pre návštevníka podstatné a aké ignoruje. Avšak to neznamená, že reklamy neponúkne. Alebo že si nezachytí, z akého zariadenia kto prišiel. Jednoducho si to možno iba nespáruje tak dokonale ako v prípade cookies. Skript sa spustí aj v prípade, že návštevník cookies odmietol. Ale tu sa ponúka otázka. Čo o nás Google naozaj vie? Sú pre neho cookies súbory až tak podstatné? Až doposiaľ som si myslel, že na cookies až tak Googlu nezáleží. Moje posledné zistenia ma však riadne rozčarovali.
Príklad z praxe
Prevádzkujeme spomínaný web www.gastro-tipy.sk. Ako mnoho webov, sme sa prispôsobili najnovšiemu EÚ nariadeniu. Pre Google Analytics (GA) zakazujeme ukladanie cookies do momentu, kedy si to návštevník nepovolí. Tento nástroj je pre väčšinu marketingových zamestnancov veľmi dôležitý. Pomocou neho svojim klientom dokazujú, akú reálnu návštevnosť daný web má. Ak mu aj ponúknu iné štatistiky, väčšinou im klient nedôveruje.
Nasadili sme teda cookie lištu presne podľa zákona
Predvolené gombíky, farbičky atď. A čo sa nám po nasadení skutočne stalo? V štatistikách Google Analytics máme návštevnosť o cca 40 % menšiu. Začal som pátrať. Ako je to možné? Kde som urobil chybu? Po nejakom tom research som došiel k názoru, že chybu som neurobil. Lištu máme zapracovanú presne podľa zákona. A či sa Cookies uložia alebo nie, si dokonca nastavuje samotný skript Google. To je aj dôkaz toho, že sa skript na meranie návštevnosti skutočne spúšťa korektne.
Otázka na záver: Naozaj je Google Analytics to správne meranie?
Okrem GA máme na meranie návštevnosti zapracovaný aj starší jednoduchý Toplist. Ten sa neviaže na žiadne cookies. Na počudovanie, tam sa nám s návštevnosťou nestalo absolútne nič. Záhadne nám iba v GA návštevnosť spadla o spomínaných 40 %. To je približne pomer návštevníkov, ktorí v lište zaklikávajú odmietnuť všetky okrem povinných cookies. Akú logiku teda používa GA? To neviem, ale pravdepodobne návštevník, ktorý nepovolí cookies, pre neho nie je návštevník. Je to hanba Google a máme sto chutí prejsť na iný alternatívny nástroj na meranie návštevnosti. U nás už v blízkej dobe určite pribudne.
Michal,
web-tvorca projektu www.gastro-tipy.sk
– S klesajúcim grafom v GA zvykne klesať aj nálada a chuť robiť na projekte. Preto ho nepozerám 😀 Dokonca na homepage som pri poslednej migrácii GA ani len neinštaloval. Ja sám tento tracker nemám rád a blokujem ho na 3 úrovniach (firewall, hosts, adblocker) tak ním druhým nechcem robiť zle. Na druhej strane nákupcovia reklám na tento údaj pozerajú ako na autoritu.
– Čisto k článku – áno, GDPR ho dorazilo. Ak mám možnosť trackery na práve čítanom webe nezapnúť, tak ich nezapínam.
– Sú aj európske alternatívy ako simpleanalytics.com ale opäť im najskôr musí user dať súhlas.
– Ako riešenie ma napadá napísať si vlastný JS tracker, ktorý sa bude púšťať na onload a bude posielať všetky údaje čo GA posiela Googlu posielať na môj server. Takže dáke štatistiky budú + tieto údaje sa dajú posielať cez POST priamo do GA.
– Podľa mňa trúchlenie nad znefunkčnením GA je problém s filozofiou projektu: Nenaháňať štatistiky návštevnosti, ale iný ukazovateľ. Dobrá substitúcia je „množstvo zarobených peňazí“ alebo „počet aktívnych užívateľov“ či „počet nových užívateľov“. Príklad nomadlist.com/open