Pamätné zážitky s hostingom roka 2009: Tri body hodné vylepšenia
Je 10 hodín piatok, vhodný čas dobehnúť čo sa za ostatné dni nestihlo, neprenášať úlohy do ďalšieho týždňa. Čo mi ostalo? Aha, aktualizovať spravované wordpressy. Veď čo zlé sa môže stať?
Odpoveď je presne taká ako tuší čitateľ. Nič. S bežným hostingom sa v roku 2024 nemôže stať nič zlé. Zápletka článku spočíva v tom, že 2 udržiavané inštalácie bežia na „hostingu roka 2009“.
Stav zdravia webovej stránky
Po mojom prechode z Drupalu na WordPress dekádu dozadu mi vo WP dlhé roky chýbala „status page“ – stránka so základným info o verzii PHP, stave servera, databázy, nainštalovanými knižnicami. Je to miesto odkiaľ sa v Drupale začína s hľadaním chyby. Ako toto „najlepší systém na svete“ môže nemať – hovoril som si.
V roku 2019 bola funkcionalita – „stav zdravia webovej stránky“ – konečne pridaná aj do WP. Vďaka nej vie správca napríklad aj to, že stránka beží na starej verzii PHP alebo Databázy.
Cenu Hosting roka 2009 získava spoločnosť…
V piatok, 20.10.2023, som vykonal pravidelnú mesačnú údržbu na 20+ stránkach a tie najzdĺhavejšie údržby, stránky hostované v spoločnosti Sieťodom som si nechal na záver.
Sieťodom pre tieto dva weby neumožňuje použiť na ich obsluhu príkazový riadok. Predsa v roku 2009 sa shell nenosil. Aktualizácia stránok je v prostredí Sieťodomu ako vyprázdňovať vaňu polievkovou lyžicou.
Na ich obranu: nie je to úplné dno. Vaňu možno vyprázdňovať aj čajovou lyžičkou alebo náprstkom. A áno, aj u nás máme takúto „hostingovú horskú ligu“.
Ideme na to
Ešte vynovím databázový server na ďalšej stránke hostovanej vo Websupporte, otvorím posledné dve ostávajúce WPčka a vidím, že obe inštalácie hlásia „Outdated SQL server“. No čo, urobím aj tieto dve – rozhodol som sa prehodiť ich databázy na novšie verzie.
Prvá šla hladko
Prihlásim sa do PhpMyAdmin, exportujem DB do súboru yt024700db.sql.zip, vytvorím v admin rozhraní hostingu novú DB ck056695db, naimportujem cez PhpMyAdmin do nej zip starej databázy, prehodím prihlasovacie údaje vo wp-config.php, vymažem z admin rozhrania hostingu starú DB yt024700db a… domena1.sk – hotovo. Rutina. Medzi tým vybavím asi 2 telefonáty.
Vážny stret so „security feature“
Uprostred procesu vynovenia DB serveru pre domena2.sk zase niekto volá. Aj iní dobiehajú posledné pracovné úlohy týždňa. Tento raz bol telefonát dlhší a admin rozhranie hostingu ma počas neho automaticky odhlásilo.
Po telefonáte sa chceš vrátiť k robote, hľadáš kde je okno? Nikde. Systém Sieťodomu spravil rozhodnutie za mňa a nečakane ma odhlásil. Nastal stret s ich „bezpečnostým zlepšovákom“.
Po opätovnom, vynútenom prihlásení som úplne stranil niť práce. Omylom som naimportoval zálohovanú databázu yt024700db.sql.zip domeny1.sk do novo-vytvorenej, prázdnej databázy cn009600db pre domenu2.sk a starú databázu z domeny2.sk som vymazal. Pričom vymazal pred tým než som skontroloval, či všetko prebehlo ako malo zabudnúc na to, že mám dočinenia s „hostingom roka 2009“.
Admin rozhranie Sieťodomu je pre stroje
Tieto strojové názvy databáz typu „yt024700db“ neuvádzam len tak. Sú to názvy, s ktorými vás núti Sieťodom vo svojom rozhraní pracovať. Ich admin neumožňuje (aspoň čiastočne) nazvať databázu ako človek napr. „moj_nazov_db_pre_domenu1_yt024700db“. V týchto IDčkach sa ťažko orientuje. Rozhranie spravili pre automaty, nie pre ľudí.
V Sieťodome nerobia automatické zálohy databázy
Dobre, dobre, situácia je fiasko. Hlavne žiadnu paniku. Obnovím databázu zo zálohy. Je to za chvíľu. Hľadám kde v rozhraní je skrytá obnova databáz.
Hľadám dlho. Čakám, že obnova bude skrytá viac ako je skrytá v rozhraní WebSupportu. Nič nenachádzam. Predsa komerčný webhosting, ktorý mal v roku 2009 najväčšiu šancu vyhrať cenu „hosting roka“, nemôže nemať automatické zálohovanie databáz?
Píšem na podporu so žiadosťou o obnovenie databázy. Kontakt je hneď dole vedľa textu „24 hodinový servis“.
Pracovník podpory mi o 15:56, v piatok, píše „na domene nie je zapnute zalohovanie dat, preto sa zalohy nevykonavaju a obnovu je potrebne vykonat z vlastnych zaloh“. Pri čítaní tých slov stíchol aj ventilátor v notebooku.
Je rok 2024 a Sieťodom stále nemá automatickú dennú zálohu databáz. Navyše, alibisticky posúvajú túto zodpovednosť na klienta. Úroveň poskytovanej hostingovej služby v prevedení tejto firmy začína byť problém.
Poznámka: Najlepšie rozhranie na obnovu automatických záloh DB a súborov, s ktorým som sa stretol má Hostcreators. Potom ide Websupport a Webglobe alebo vpsFree. Na iných hostingoch – Elbia, Exo… – som zatiaľ nič obnovovať nepotreboval.
Existuje serverová záloha
Nebýva také, aby neboli žiadne zálohy. Pracovník na podpore nakoniec navrhol možnosť „že by správca pozrel serverovú zálohu, ale tu by bola obnova spoplatnenia podla cenníka […] cez deň (06.00 – 22.00) – 40,00 € / hod“.
Možnosti som sa poradoval aj s dodatkom „vytvorili [ste] takýto neprehladný systém, ktorý mi prerušil pracovnú niť, spôsobil mi škodu (strata času) a ešte chcete aby som zaplatil 40€/hodina za serverovu obnovu?“
Reakcia na seba nechala dlho čakať
V sobotu a nedeľu sa nič nedialo. Nebol som na nich príliš priamy, vyčítam si.
Navyše, neviem ako spravodlivo ohodnotiť túto 48 hodinovú dieru. Reagoval by aj Websupport, norma v obore, takto? Od kedy im polícia 27.6.2007 zabavila servery som s nimi nebol v takejto situácii. A už ani nebudem – v rozhraní majú obnovu automatických záloh. Čo Elbia – išli by spať? Ako Webglobe – ani u nich nemá žiadny sysadmin cez víkend pohotovosť?
Vo utorok o 12:05, na piaty deň, keď sa stále nič nedialo situácia nabrala podobu memka „shut up and take my money“. Bol som im ochotný zaplatiť „výkupné“ koľko si povedia, len aby to bolo. Volal im vedúci. Databáza bola obnovená 12:47. Peniaze nevzali.
Všetko nerobia zle
Sieťodom nemá 3 hviezdičky z 5 pre nič za nič. Napriek tomu že služba hostigu má úroveň akú má, firma je stále tu. Všetko teda nerobia zle.
Hostingová sro-čka nie je iba o serveroch. Je to aj vedenie účtovníctva, schopnosť vyrobiť na výplaty, odvody, prenájom kancelárií, školenia, vybaviť všetkých 56 úradných povolení na prevádzku. Táto časť podnikania im ide. Spoločnosť je v dnešnej podobe na trhu od roku 2007.
Deväť mesiacov
Od udalosti až po napísanie tohto článku prešlo deväť mesiacov. V admin rozhraní spoločnosti stále nie je automatické denné zálohovanie databáz, stále nie je možné dať databáze ľudský názov, rozhranie stále automaticky odhlasuje.
Deväť mesiacov je dlhá doba a kadečo sa môže prihodiť, napr. stať sa rodičmi. Aj v tomto prípade sa čo-to prihodilo.
Ďalší citeľný výpadok
23.1.2024 o 15:31 email: „Neviete náhodou, čo sa udialo s našim webom? Vypisuje, že vlastne ani nie je na serveri a okrem štandardného zobrazenia sa nedokážem dostať ani do administrácie.“ Pozriem na internet a stránka nikde.
Prvotná odpoveď kolegovi „neviem čo sa stalo, hlásim, že ja som so stránkou pracoval naposledy 9.1. keď som robil pravidelnú mesačnú údržbu a všetko čo malo ísť išlo. Googlebot stránku naposledy navštívil 20. jan. 2024 21:56:39 GMT viď odkaz z Googlecache“.
Hosting o 21:00 odpísal „problem bol na webe [domena3.sk], co je hlavna domena v multihostingu Maximum. Vytazoval server na 300% a spravca servera musel celu multihostingovu sluzbu zakazat aby zabranil zlyhaniu celeho servera a tym sposobil vypadok vsetkym zakaznikom, ktory su hostovany v ramci zdielaneho hostingu na danom serveri. Nebol tam ziadny ddos utok, ale server bol neovladatelny. V tejto chvili sme sluzbu Maximum ([domena3.sk]) povolili, budeme to sledovat.“
Domena3.sk je stránka v čistom PHP, hádam ešte vo verzii 5.6 bez nainštalovaného SSL certifikátu. Zabudnutá záležitosť. Udržovať zákazníkove fosílie je niekedy „kopec srandy“, takže hodnotenie úrovne riešenia len stroho: problém vytvorili, problém odstránili.
Pamätný zážitok
Článok je pridlhý a ja mám v archíve ešte 2 – 3 zážitky z kategórie „radosť hostovať“. Jeden ešte vojde. Je pamätný. Navždy so mnou.
Štyri roky dozadu volá klient, tento istý. Prečo som zmenil / vymazal úvodnú stránku, prečo som spravil takúto sabotáž (vlastného diela)? Veď on žiadnu zmenu neodsúhlasil. Zúfalí človek ma do telefónu obviňoval z veľmi tupého postupu voči nemu.
Tak som mu musel vysvetliť, že neničím stránky, ktoré som vytvoril a navyše, za údržbu, ktorých som platený. Do obsahu klienta nezasahujem. Celú situáciu vygenerovala (zase ďalšia) chyba na serveroch Sieťodomu. Doteraz neviem ako presne sa im to podarilo. 17 rokov mám rozrobené so stránkami a takéto som inde nezažil.
Bezplatný audit
Ako uzavrieť tento bezplatný audit hostingovej služby poskytovanej spoločnosťou Sieťodom? To čo inde trvá opraviť pár minút od incidentu, bolo tu 5 dní naťahovania sa.